Skradziona drewniana skulptura Erazma z Rotterdamu,
jako przypadkowa ozdoba na dziobie statku,
zawędrowała w 1598 do Japonii,
gdzie w buddyjskiej światyni czczono jej oblicze.
Mimo wyświechtanych kapci marzną lekko stopy,
łykam wypłowiałą zieleń rumiankowej herbaty.
Samuel śpi. Dziś ulepił pierwszego żółwia ze śniegu.
Karla śpi. Dziś pierwszy raz widziała blask śniegu.
Pod Brueglem Starszym
Pamiętasz?
Pod „Zimowym pejzażem z łyżwiarzami i pułapką na ptaki” było gorąco.
Kołdra lekka jak śnieg na dachach,
ślizgawką kwadrat z prześcieradłem,
twoje pojedyncze włosy jak czarne bezlistne gałązki,
i chaos, choć tylko dwie postacie.
Nie wiesz,
że teraz wisi tam dwa lata starszy „Pejzaż z upadkiem Ikara”.
Słońce oślepiające chłodem, bezczasowe.
Morze zachłannie głodne, bezlitosne.
Obojętność okrętów i tubylców.
Samotna długa noga Ikara.
Łukasz Szopa
(ur. 1973) - poeta, prozaik i tłumacz pomiędzy polskim, niemieckim, i jugosłowiańskim. Wiersze publikował w Polsce, Austrii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, Danii, Serbii i Czarnogórze. Opublikował zbiory poezji Roadmovie (Kartki, Białystok 2000) oraz wspólnie z Mehmedem Begićem Film (Alternativni Institut, Mostar, 2001), zbiór opowiadań Kawa w samo południe (Forma, Szczecin, 2010), oraz powieść podróżniczą Fioletowy plecak i trzy herbaty (Novae Res, 2016). W latach 2016 - 2023 członek Komitetu Obrony Demokracji. Mieszka w Berlinie i Włosieniu na Dolnym Śląsku.